Chabówka to jedno z najbardziej malowniczych miejsc w Małopolsce. Wieś położona w powiecie nowotarskim, zaledwie kilka kilometrów od Rabki – Zdroju słynie w całej Polsce z otwartego w 1993 roku Skansenie Taboru Kolejowego, w którym prezentowane jest kilkadziesiąt lokomotyw, wagonów oraz innego sprzętu związanego z historią polskich kolei.
Na kilku torach urządzono ekspozycję wycofanych już z użytkowania parowozów, lokomotyw spalinowych i elektrycznych, a także wagonów, pługów i innych rodzai taboru kolejowego. Ponadto w budynku administracyjnym miłośnicy kolejnictwa w Polsce mogą zapoznać się z historią kolei w rejonie Chabówki. Największe wrażenie robią jednak wspaniałe parowozy, szczególnie polskie, niemieckie i austriackie. Wagony osobowe, towarowe, do przewozu chemikaliów, salonki, a także lokomotywy elektryczne, które jeszcze na początku XX wieku obsługiwały wiele tras kolejowych w Polsce są najciekawszymi eksponatami w skansenie.
Do najcenniejszych eksponatów należą z pewnością:
1. Parowóz towarowy Tr202-19 budowy angielskiej, jeden z dwóch zachowanych egzemplarzy tej serii;
2. Parowóz pospieszny Pt31-64, zbudowany w chrzanowskim Fabloku w 1938 roku, reprezentujący najliczniejszą i najbardziej udaną serię polskich parowozów pospiesznych, których budowę z niewielkimi modyfikacjami kontynuowano po II wojnie światowej;
3. Parowóz Tw12-12 budowy austriackiej (StEG, Wien, 1920 rok), przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach o słabej nawierzchni w dyrekcjach okręgowych: lwowskiej i krakowskiej;
4. Parowóz towarowy Ty37-17 zbudowany w zakładach Cegielskiego w Poznaniu w 1938 roku, reprezentujący serię 27 nowoczesnych maszyn budowy przedwojennej, przeznaczonych do obsługi ciężkich pociągów towarowych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz jest jedynym zachowanym w Polsce;
5. Parowóz towarowy TKt1-63 budowy niemieckiej z 1916 roku, przeznaczony niegdyś do obsługi pociągów na liniach podgórskich. Na PKP obsługiwał m. in. pociągi na trasie Kraków – Zakopane;
6. Parowóz towarowy TKt3-16 budowy niemieckiej z 1935 roku, przeznaczony obsługi pociągów osobowych i towarowych na liniach lokalnych. Na PKP obsługiwał m. in. pociągi na górskich liniach z Nowego Sącza, Jasła i Zagórza;
7. Parowóz towarowy TKh100-51 zbudowany w niemieckiej wytwórni Orenstein & Koppel w 1928 roku. Maszyny tej serii obsługiwały pociągi na kolejach lokalnych. Znajdujący się w Chabówce egzemplarz pracował niegdyś na kolei Olesno – Praszka.