HISTORIA - KARTKA Z KALENDARZA - 11 WRZEŚNIA

11 września 1932 roku zginęli w katastrofie lotniczej w okolicach Cierlicka w Czechosłowacji pilot Franciszek Żwirko i konstruktor Stanisław Wigura, najsłynniejsza para polskich lotników, którzy 28 sierpnia 1932 roku w Berlinie zwyciężyli w największych międzywojennych zawodach lotnictwa sportowego - Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1932 w Berlinie.

Stanisław Wigura i Franciszek Żwirko poznali się w Akademickim Aeroklubie Warszawskim. Zdolny konstruktor i pilot w 1929 roku wspólnie oblecieli Europę, zaś rok później w 1930 roku zakwalifikowali się do prestiżowych zawodów Challenge Internationale des Avions de Tourisme. Zawodów nie ukończyli z powodu awarii silnika, jednak rok później w 1932 roku w Berlinie – mimo że Niemcy byli faworytami, duet Żwirko i Wigura był bezkonkurencyjny, zyskując nie tylko sławę w Polsce, ale również na całym świecie.

Warto dodać, że polska konstrukcja nie ustępowała innym europejskim krajom, dzięki czemu polskie lotnictwo zyskało prestiż, a polski zwycięski duet Żwirko i Wigura otrzymał zaproszenia na najlepsze pokazy lotnicze w Europie, między innymi do stolicy Czechosłowacji – Pragi.

Żwirko i Wigura wylecieli tam 11 września 1932 roku, niestety w okolicach Cieszyna niespodziewanie pojawiła się nawałnica, doprowadzając do uszkodzenia samolotu, który spadł w Cierliku Dolnym w Czechosłowacji, a obydwaj piloci zginęli.

Ciała Stanisława Wigury i Franciszka Żwirko zostały przekazane stronie polskiej przez władze czeskie. Pogrzeb odbył się w Warszawie, a wzięło w nim udział około 300 tysięcy osób, w tym marszałek Józef Piłsudski oraz prezydent Ignacy Mościcki. Piloci zostali pochowani na Powązkach.

Warto dodać, że od 1993 roku, dzień 28 sierpnia jest Świętem Lotnictwa Polskiego – obchodzonym dla upamiętnienia zwycięstwa kapitana Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury.

Zdjęcie: Pilot Franciszek Żwirko (1. z prawej) i konstruktor lotniczy Stanisław Wigura przed samolotem, źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, data: 7 sierpnia 1932 roku, sygnatura: 1-M-1244-13.